Białystok. Wsparcie dla dzieci z deficytami w rozwoju mowy

Białystok. Wsparcie dla dzieci z deficytami w rozwoju mowy

Miejski Zespół Wspomagania Dzieci z Deficytami w Rozwoju Mowy i Komunikacji Językowej omówił dziś (1 października) plan pracy na rok szkolny 2024/2025

Zespół pracuje pod kierownictwem zastępcy prezydenta Białegostoku Tomasza Klima. Miasto konsekwentnie prowadzi działania, aby stworzyć system wsparcia logopedycznego dzieci i młodzieży.

W roku 2022 przeprowadzono diagnozę rozpoznawczą dotycząca problemu wad mowy i wymowy wśród białostockich przedszkolaków. Wykazała ona potrzebę wprowadzenia systematycznych działań w zakresie wsparcia logopedycznego.

W czerwcu 2023 roku Prezydent Miasta Białegostoku powołał Miejski Zespół Wspomagania Dzieci z Deficytami w Rozwoju Mowy i Komunikacji Językowej. Zespół opracował pilotażowy program wstępnych badań przesiewowych dla dzieci 3-letnich z przedszkoli prowadzonych przez Miasto Białystok. W efekcie prowadzonych diagnoz nawiązała się ściślejsza współpraca pomiędzy przedszkolami i poradniami psychologiczno–pedagogicznymi. Opracowany został również pakiet narzędzi diagnostycznych wspomaganych materiałem obrazkowym oraz poradnikiem dla rodziców i nauczycieli. Natomiast w bieżącym roku przygotowano pakiet obrazkowy laminowany w segregatorze do wieloletniego wykorzystania przez białostockie przedszkola. W kolejnych latach planowane jest objęciei wspomaganiem logopedycznym dzieci 4 – 6–letnich.

Zadania zaplanowane do zrealizowania na rok szkolny 2024/2025 to między innymi:

✔️opracowanie narzędzia do wstępnej diagnozy nieprawidłowości w rozwoju mowy 4 i 5-latków w roku szkolnym 2024/2025, w tym opracowanie przewodnika metodycznego do przeprowadzania badań przesiewowych,

✔️przeprowadzenie naboru uzupełniającego logopedów/specjalistów do prac przy opracowaniu pakietu logopedycznego w celu przygotowania działań w zakresie wstępnych badań przesiewowych dla klas I-III szkół podstawowych,

✔️przygotowanie pakietu diagnostycznego dla klas I-III szkół podstawowych,

przeprowadzenie diagnozy dotyczącej problemu wsparcia dzieci z deficytami w rozwoju mowy i komunikacji językowej w klasach I-III szkół podstawowych,

✔️zorganizowanie szkolenia dla nauczycieli/logopedów w przedszkolach w zakresie prowadzenia wstępnych badań przesiewowych.

Podczas dzisiejszego spotkania dyrektorom przedszkoli i szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi przekazane zostały wystandaryzowane pakiety diagnostyczne dla dzieci 3 – letnich.

 

Sprawdź więcej informacji na podlaskie24.pl

leave your comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top