Decyzja środowiskowa dla przebudowy lotniska Krywlany z 2016 r. obowiązuje

Decyzja środowiskowa dla przebudowy lotniska Krywlany z 2016 r. obowiązuje

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Stowarzyszenia Okolica na odmowę stwierdzenia nieważności decyzji środowiskowej z 2016 r. To na jej podstawie wybudowany został pas startowy na Krywlanach

Rozstrzygnięcie to ma wpływ na zawieszone postępowanie ws. usunięcia przeszkód lotniczych w okolicy lotniska.

Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczy wydanej w listopadzie 2016 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebudowy obszaru lotniska, która w 2022 r. i 2023 r. została zaskarżona przez Stowarzyszenie Okolica.

Decyzja ta umożliwiła wybudowanie pasa startowego na Krywlanach o długości 1350 m. Już po zakończeniu (wrzesień 2018 r.) tej inwestycji Stowarzyszenie Okolica wniosło o stwierdzenie nieważności decyzji środowiskowej z 2016 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska dwukrotnie odmówił i sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który w 2023 r. skargę oddalił i po wniesieniu skargi kasacyjnej sprawą zajął się Naczelny Sad Administracyjny w lutym 2024 r.

22 października 2024 r. NSA skargę oddalił i tym samym wyczerpana została droga „odwoławcza” w sprawie decyzji środowiskowej z 2016 r.

– Teraz możemy wznowić postępowanie dotyczące usunięcia przeszkód lotniczych i zintensyfikować prace nad tym, by jak najszybciej „odblokować” wykorzystywanie Krywlan w pełnym wymiarze – mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.

Postępowanie dotyczące usunięcia przeszkód lotniczych, które od 2020 r. było prowadzone przez Urząd Miejski w Białymstoku, zostało zawieszone w maju 2022 r. Stało się to po rozstrzygnięciu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (po skardze Stowarzyszenia Okolica i Lasów Państwowych), który uchylił zezwolenie na usunięcie przeszkód lotniczych i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia. Postępowanie dot. przeszkód lotniczych zostało zawieszone do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy decyzji środowiskowej z 2016 r., co nastąpiło 22 października 2024 r.

Po decyzji NSA Miasto Białystok może ponownie zająć się postępowaniem w sprawie wydania zgody na usunięcie przeszkód lotniczych, które uniemożliwiają korzystanie z pełnej długości pasa startowego. W aktualnej sytuacji samoloty na Krywlanach korzystają z 850 m pasa startowego a nie z jego pełnej długości wynoszącej 1350 m.

 

Sprawdź więcej informacji na podlaskie24.pl

leave your comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top