Rail Baltica. W Łapach do pociągów z obu peronów
Zakończyły się najważniejsze prace na peronie nr 1 na stacji Łapy. Tym samym pociągi zatrzymują się już przy obu nowych platformach
Modernizacja odcinka Czyżew – Białystok na międzynarodowej linii Rail Baltica jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W weekend oddany do ruchu został nowy peron nr 1 na stacji Łapy. Oznacza to zakończenie kluczowych prac i lepsze warunki podróży w kierunku Warszawy i Białegostoku.
– Oba perony w Łapach są wyspowe i mają po dwie krawędzie – 400 i 200 m. Zaprojektowaliśmy je w taki sposób, aby sprawnie prowadzić ruch pociągów i zapewnić możliwość oddzielenia dłuższych i szybszych składów dalekobieżnych od krótszych i wolniejszych szynobusów regionalnych. Informacje o miejscach odjazdu pociągów są dostępne na stacji, w aplikacji i stronie Portal Pasażera – podróżnych prosimy o zwracanie uwagi na informacje – poinformował Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Modernizacja prowadzona w ramach projektu Rail Baltica pozytywnie zmienia Łapy – jedną z najważniejszych stacji na linii z Białegostoku do Warszawy. Do obu peronów od strony centrum miasta prowadzi przejście podziemne, wyposażone w schody i pochylnie, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Przed opadami i letnim słońcem chronią podróżnych wiaty o długości 134 m, a zwiększona wysokość peronów ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wraz z nowym peronem do eksploatacji w Łapach zostały oddane nowe odcinki torów, sieci trakcyjnej i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Koszt przebudowy stacji to 300 mln zł.
Prace na ukończeniu
Roboty budowlane w Łapach będą jeszcze kontynuowane – tuż przy peronach zaawansowana jest budowa przejścia podziemnego, które zastąpiło dawną kładkę. Tunel zapewni bezpieczną komunikację pod torami i dodatkowy dostęp do peronów dla wszystkich podróżnych – dzięki dwóm windom.
– Do zakończenia zbliżają się prace w innych częściach miasta. U zbiegu ulic Długiej i Południowej mieszkańcy korzystają z przejścia podziemnego, które zastąpiło starą kładkę i umożliwia dostęp na drugą stronę miasta. Na ukończeniu są prace przy budowie wiaduktu kolejowego (tunelu pod torami) w rejonie ul. Nilskiego – Łapińskiego. Powstanie rozwiązanie komunikacyjne, które znacząco usprawni ruch drogowy i kolejowy – wcześniej kierowcy musieli w tym miejscu czekać przed rogatkami – podkreśla Tomasz Łotowski.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie prac nastąpi w tym roku. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).