Tunel pieszo-rowerowy przy dworcu PKP w Białymstoku – FILM
Przejście pod torami gotowe
Zakończył się ostatni etap projektu „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)”, którym była budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami PKP.
50 mln zł kosztowała budowa oddanego w środę (8.05) do użytku tunelu pieszo-rowerowego pod torami kolejowymi dworca PKP w Białymstoku. Inwestycja była elementem szerszego projektu transportowego, który w rejonie dworca zrealizowały władze miasta Białystok.
Tunel zapewnia komunikację pieszym i rowerzystom od ulicy Bohaterów Monte Cassino, gdzie jest także centrum przesiadkowe do ulicy Kolejowej.
Wiceprezydent Białegostoku Przemysław Tuchliński poinformował na konferencji prasowej, że tunel ma 164 m długości, 6 m szerokości i 3 m wysokości. Poza częścią podziemną, nad tunelem jest szklany dach na stalowej konstrukcji.
„Nowa przestrzeń, nowe miejsce. Łączymy w ten sposób – bardzo łatwy i myślę przyjemny dla mieszkańców (…) – wyjście i swobodne dojście do dworca, do peronów” – powiedział Tuchliński.
Wcześniej w tym miejscu działała stara kładka dla pieszych nad torami, która została zburzona.
Wiceprezydent ocenił, że tunel jest ważny z punktu widzenia miasta, także tzw. „elementów miastotwórczych”, bo będzie to miejsce, które będą widzieć jako pierwsze osoby, które przyjadą do miasta (na dworzec – PAP).
„To jest nowa jakość” – dodał Tuchliński.
Tunel przebiega pod dziewięcioma torami kolejowymi na stacji Białystok, która jest w trakcie rozbudowy i modernizacji. Inwestycję na stacji kolejowej realizują PKP PLK S.A. Po zakończeniu rozbudowy stacji, z tunelu ma być wyjście na perony.
Grzegorz Romaniuk z firmy Strabag, która zbudowała tunel pieszo-rowerowy powiedział, że ta inwestycja usprawni ruch w rejonie dworca. Wskazał, że do budowy tunelu użyto ok. 2 tys. metrów sześciennych betonu konstrukcyjnego i 1,5 tys. ton stali. Budowa trwała ok. trzech lat i była koordynowana z trwającą przebudową stacji kolejowej Białystok.
Budowa tunelu była dofinansowania z unijnego programu Polska Wschodnia 2014-2020 sumą 30 mln zł – poinformował Tuchliński.
Cały projekt komunikacyjno-transportowy pod nazwą „Intermodalny węzeł komunikacyjny” kosztował ponad 212 mln zł. Ok. 150 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE z programu Polska Wschodnia. Powstało m.in. centrum przesiadkowe w rejonie dworca PKP, kupiono 20 ekologicznych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej, przebudowano ulice w rejonie dworca.(PAP)